سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

مراحل خلاصه از برق کاری ساختمان

آموزش برق و مشاغل ساختمانی

مراحل خلاصه از برق کاری ساختمان

۱۲۱ بازديد

اگر برق کاری یک ساختمان یک طبقه را به مراحل مختلف تقسیم کنید، روش کار بسیار ساده می شود. به همین دلیل ما کلیات مراحل سیم کشی یک ساختمان یک طبقه را به صورت مرحله ای برای شما آورده ایم تا در ادامه به توضیحات مربوط به هر قسمت بپردازیم:

  1. انتخاب نوع سیستم برق کشی
  2. تهیه و طراحی نقشه یا پلان برق کاری
  3. علامت گذاری محل قوطی های برق، پریزها و روشنایی بر روی دیوارها و سقف
  4. نصب قوطی های برق بر روی دیوار
  5. شیارزنی دیوار برای عبور دادن لوله ها
  6. لوله گذاری
  7. سیم کشی
  8. نصب تجهیزات روشنایی 

 

انواع سیستم سیم کشی برق ساختمان یک طبقه

سیم کشی برق ساختمان یک طرفه را با کمک روش های مختلفی می توان انجام داد، که در ادامه به معرفی جزئی هر کدام خواهیم پرداخت.


  • برقکاری روکار

اگر تصمیم داریم کابل های برق ساختمان را از روی دیوار و سقف عبور دهیم، به این مدل برق کاری یا سیم کشی روکار می گویند. در این روش برای زیباسازی کار سیم های برق را از داخل داکت عبور می دهند.

 

  • برقکاری توکار

در روش برقکاری توکار لازم است تا سیم کشی ساختمان را در زمان ساخت خانه انجام دهیم، چون در این مدل سیم های برق را از داخل لوله پی وی سی و یا لوله خورطومی از داخل شیارهای دیوار عبور می دهند.

البته توضیحاتی که دادیم، بیشتر تعریف کلی از روش سیم کشی توکار است، این روش خود به چند مدل در ساختمان یک طبقه قابل اجرا است:

  • سیم کشی برق توکار با جعبه تقسیم

بیشتر از این روش در ساختمان های قدیمی یک طبقه استفاده می شد. به این صورت که یک جعبه تقسیم در ارتفاع تقریباً 30 سانتی متر پایین تر از سقف بر روی هر کلید و پریز قرار می دادند.

البته به دلیل عیب یابی سخت سیستم سیم کشی در روش توکار با جعبه تقسیم دیگر از این مدل در ساختمان ها استفاده نمی شود.

  • سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز

در این روش هم از همان جعبه قوطی کلید و پریز به عنوان جعبه تقسیم استفاده می شود، با این تفاوت که اندازه جعبه بزرگ تر است تا علاوه بر کلید و پریز، سیم های عبوری هم در داخل آن جای شوند. 

 

 

نقشه سیم کشی ساختمان یک طبقه

مرحله دوم کار به تهیه نقشه برق کاری ساختمان مربوط می شود. این مرحله از اهمیت بالایی در روند سیم کشی ساختمان برخوردار است.

چرا که در نقشه سیم کشی ساختمان تمام قسمت های مهم تجهیزات به کار رفته در مدار الکتریکی مشخص می شوند و مجری با کمک همان علائم است که می تواند لوله گذاری های مورد نیاز و سیم کشی ها را انجام دهد.

تهیه نقشه سیم کشی برق ساختمان برای جانمایی قوطی های برق، کلید و پریزها ضررویست. اگر به نرم افزارهای نقشه کشی دسترسی ندارید، می توانید با یک کاغذ و خودکار ساده نقشه سیم کشی را بر اساس نوع ساختمان انجام دهید.

بر اساس مقررات ملی ساختمان در مبحث سیزدهم اولاً باید علائم ترسیمی مورد استفاده در نقشه کشی برق ساختمان متناسب با استاندارد IEC بوده و دوماً بایستی در کنار علائم هر تجهیز برقی مقدار توان مصرفی و سایر مشخصات مهم ذکر شوند.

از جمله قسمت هایی که باید در نقشه برقکاری ساختمان یک طبقه مشخص کنید، می توان به محل قرارگیری تجهیزات زیر اشاره کرد:

  • کمد دیواری
  • روشویی
  • توالت
  • دوش حمام
  • تخت خواب
  • اجاق گاز
  • سینک ظرفشویی
  • ماشین لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی

در اصل نقشه اصلی سیم کشی ساختمان یک طبقه شامل خطوط تلفن، روشنایی، پریزهای برق و آنتن در کنار تجهیزات ذکر شده در قسمت فوق می شود. اما از آنجا که جانمایی این قسمت ها باعث شلوغی نقشه می شود، لازم است تا پلان های جداگانه برای هر کدام تهیه کرد.

چنانچه قصد دارید تنها روش سیم کشی برق در آشپزخانه را بدانید، مقاله نحوه برق کشی آشپزخانه برای این منظور آماده شده است.

  • نقشه روشنایی سیم کشی برق ساختمان یک طبقه

اگر نقشه برقکاری ساختمان یک طبقه را در قسمت زیر مشاهده کنید، حتماً می بینید که حتی جانمایی چراغ ها، تعداد و نوع لامپ ها، نوع کاربری، شکل و ابعاد فضا نیز در نقشه مربوط به روشنایی ساختمان مشخص شده اند.

 

 در قسمت زیر قسمتی از علائم نقشه روشنایی ساختمان را برای شما نمایش داده ایم:

 

نکات مهم در طراحی پلان روشنایی ساختمان یک طبقه:

  • چیدمان چراغ ها به صورتی باشد که یک چراغ در وسط سقف قرار بگیرد.
  • محل قرارگیری چراغ در سقف با استفاده از رسم قطر متناسب با ابعاد اتاق باشد.
  • محل قرارگیری کلید برق نباید در پشت درب ورودی یا تجهیزات مورد استفاده در فضا باشد.
  • انتخاب جریان نامی کلید، نوع و محل نصب کلید باید بر اساس کاربرد و محل استفاده باشد.
  • حداقل فیدر مجاز مدار روشنایی فیدر 10 آمپر است.
  • لازم است تا ضریب هم جواری و ضریب کاهش دمای محیط برای کلیدهای مینیاتوری لحاظ شود.
  • پلان پریز برق در ساختمان یک طبقه

با کمک پلان پریز برق ساختمان محل قرارگیری تجهیزات برقی ساختمان همچون یخچال، اتو، ماشین لباسشویی، تلوزیون و غیره را می توان مشخص کرد.

در ادامه باید با استفاده از این نقشه ارتباط بین پریزها را با یکدیگر و ارتباط آن ها با تابلوی تقسیم برق را تعیین نمود.

نکات مهم در پلان پریز برق ساختمان یک طبقه

  • هر مدار پریز نباید بیش از 12 پریز مربوط به مصارف عمومی را تغذیه کند.
  • تمام پریزهای سه فاز و تک فاز باید به سیم ارت مجهز باشند.
  • نوع پریز به کار رفته برای مکان های مرطوب خانه، همچون حمام، دستشویی، پارکینگ و حیاط باید از نوع ارت دار و درب دار بوده و به درجه حفاظت مجهز باشند.
  • حداقل ارتفاع مجاز از کف برای نصب پریز برق 30 سانتی متر می باشد.
  • برای مکان آشپزخانه و حمام می توان ارتفاع 110 الی 120 سانتی متر از کف برای پریزها در نظر گرفت.
  • ارتفاع پریز برق از روی کابینت آشپزخانه بین 20 لی 30 سانتی متر است.
  • پریز تلفن و آنتن ساختمان را باید در ارتفاع بین 30 الی 40 سانتی متری نصب نمود.
  • چنانچه ساختمان یک طبقه مورد نظر دارای پارکینگ و حیاط است، ارتفاع استاندارد پریز برق در این مکان ها 110 الی 120 سانتی متر خواهد بود.

 

علائم مربوط به درب و پنجره در نقشه سیم کشی ساختمان

  • پلان پریز تلفن و آنتن ساختمان یک طبقه

پریز تلفن و آنتن جزو سیستم های جریان ضعیف در تاسیسات ساختمان محسوب می شوند. در هنگام طراحی پلان پریز تلفن و آنتن معمولاً پریزهای تلفن را در نزدیکی پریزهای برق قرار می دهند.

همچنین رایج است که یکی از پریزهای تلفن در قسمت حال یا پذیرایی را در نزدیکی پیشخوان یا اپن آشپزخانه در نظر می گیرند.

محل قرارگیری پریز آنتن وابسته به محل جایگذاری تلوزیون در پذیرایی است. البته برخی از مجریان برق کار یک عدد پریز آنتن در اتاق یا اتاق های خانه نیز قرار می دهند.

 

نمونه نقشه برقکاری ساختمان یک طبقه
 ابزار مورد نیاز برای اجرای سیم کشی ساختمان یک طبقه

به غیر از نقشه برق کاری، سیم یا کابل ها، جعبه فیوز، قوطی و لوله های برق به یک سری ابزارآلات برای اجرایی نمودن سیم کشی ساختمان نیاز داریم:

  • یک عدد دریل چکشی یا چکش و قلم

برای پروژه های ساختمانی سنگین از هیلتی های چرخشی به منظور ایجاد سوراخ و شیار زنی استفاده می شود تا قطر و اندازه شیارها و سوراخ ها بر روی کف و دیوار و سقف هم اندازه بوده و کار سریع تر انجام شود.

اما اگر قصد اجرای سیم کشی یک ساختمان یک طبقه را دارید، در اختیار داشتن دریل چکشی یا چکش و قلم برای افراد تازه کار کفایت می کند.

  • تیغ موکت بر

برای کارگذاری لوله ها لازم است تا لوله های پی وی سی یا لوله ها خرطومی برق را در اندازه های محاسبه شده و مورد نیاز برش بدهیم. به همین دلیل تیغ موکت بری لازم است.

  • تراز

هم سطح کردن قوطی کلید، پریز و قوطی فیوز یکی از الزمات کار به منظور حفظ استانداردهای سیم کشی ساختمان است. اگر قصد تهیه تراز را دارید، پیش از مراجعه به بازار به مطلب راهنمای خرید بهترین تراز دستی و لیزری مراجعه کنید.

  • ریسمان رنگی

چنانچه ساختمان یک طبقه مورد نظر شما بزرگ است، آنقدر که تعداد کلید و پریزها زیاد هستند، به منظور هم اندازه نمودن ارتفاع کلید و پریزها از کف بهتر است از ریسمان رنگی هم در کنار تراز استفاده کنید.

  • شیلنگ تراز

ساختمان در حال ساخت که نیاز به برق کاری دارد، معمولاً سطح زمین هموار و یک دستی نیست.

در این شرایط می توان از شیلنگ تراز زنی برای مشخص کردن اندازه ارتفاع کلید و پریزها از کف ساختمان استفاده کرد.

توجه داشته باشید که شیلنگ تراز نباید هیچ هوایی در داخل خود داشته باشد و کاملاً پر از آب باشد. در ادامه روش استفاده از این ابزار را در موقع کار خواهیم گفت.

 

 آموزش نحوه برقکاری ساختمان یک طبقه به زبان ساده

در این قسمت قصد داریم تا نحوه برق کشی یک ساختمان یک طبقه را از ابتدای مراحل عملی کار، یعنی پس از آماده سازی نقشه برق کشی برای شما به زبانی ساده و مرحله به مرحله توضیح دهیم:

الف) مشخص کردن محل نصب قوطی ها

ابتدا توسط شیلنگ تراز اندازه ارتفاع پریزها را از کف مشخص کنید. این مقدار معمولاً 50 سانتی متر از کف است، که 10 سانتی متر از این مقدار برای پر کردن کف و 40 سانتی متر باقی مانده برای محل نصب پریزهای برق، تلفن و آنتن مشخص می شود.

اگر با توجه به نقشه سیم کشی ساختمان که از قبل تهیه کرده اید، محل نصب پریزها و کلیدها هم راستا نبودند، با کمک ریسمان رنگی آن ها را هم راستا کنید.

در صورتی که باز هم با ریسمان رنگی نتوانستید کلید و پریزها را هم راستا کنید، نوبت به استفاده از شیلنگ تراز می رسد.

بکارگیری شیلنگ تراز با کمک دو نفر انجام می شود. به این شکل که یک نفر اندازه اصلی را با شیلنگ نگه می دارد و نفر دیگر به تعداد مورد نیاز اندازه می زند.

یعنی آنقدر شیلنگ را بالا و پایین می کند تا سطح آب در دو سر شیلنگ یکسان شود. به این ترتیب سطح آب در سر دوم شیلنگ کد ارتفاع هم تراز با سر اول را به ما می دهد.

در زمان استفاده از شیلنگ تراز فقط یک نفر انگشت خود را بر روی شیلنگ قرار می دهد تا آب خارج نشود. اگر هر دو نفر دست خود را نگه دارند، اندازه ها تغییر می کند.

  • نصب قوطی های کلید و پریز

بعد از اینکه این مرحله تمام شد، محل قرارگیری پریزهای تلفن و برق و روشنایی باید کنده کاری شده و قوطی های آن ها در جای خود قرار داده شوند.

دقت کنید که لبه های قوطی برق باید با سطح گچ سیاه درست در یک راستا قرار بگیرند. همچنین فاصله هر قوطی تا قوطی بعدی استاندارد باشد تا در زمان نصب دچارمشکل نشوید.

با کمک تراز به صورتی عمودی و افقی قوطی ها را چک کنید تا کاملاً هم سطح باشند. در ادامه قوطی ها را با گچ به دیوار محکم کنید.

پ) لوله گذاری

قسمت بعدی کار سیم کشی ساختمان لوله گذاری است. لوله گذاری یک بخش مهم در سیم کشی برق محسوب می شود.

بهتر است تا برای پریزها از چند فاز متفاوت بسته به مساحت و بزرگی محل و طبق استاندارد برای هر 50 یا 70 متر مربع مساحت، یک خط تغذیه روشنایی در نظر بگیرید.

توصیه ما به شما این است که برای انجام لوله گذاری از لوله های پی وی سی سایز 13/5 استفاده کنید و جهت ارتباط پریزهای تلفن و برق لوله گذاری را از کف عبور دهید.

قوانین مربوط به لوله گذاری

  • از حداقل طول لوله و متراژ سیم برق استفاده شود.
  • لوله ها در برابر شکستگی و آسیب در امان باشند.
  • برای لوله گذاری مدلی را انتخاب کنید که کمترین زحمت را در پی داشته و با سرعت انجام شود.

 

لوله گذاری روشنایی

لوله گذاری روشنایی ساختمان به قسمت های مختلف تقسیم می شود:

انواع مدل لوله گذاری روشنایی

پیش از آنکه لوله گذاری روشنایی را انجام دهید، لازم است تا مدل لوله گذاری در ساختمان بر اساس نقشه تعیین شود.

  • لوله گذاری در ساختمان های دارای سقف کاذب

چنانچه ساختمان مورد نظر ما برای برق کشی دارای سقف کاذب باشد، طریقه لوله گذاری در چنین ساختمانی بسیار ساده است.

 

برای لوله گذاری در ساختمان هایی که سقف کاذب دارند، جنس سقف مهم نیست. یعنی فرقی نمی کند که سقف کاذب از نوع رابیتس بندی یا کناف باشد، در هر صورت روش کار به این صورت است که می گوییم.

بایستی ابتدا محل لوله را بر روی دیوار مشخص کرده و برای قرار دادن لوله ها دیوار مورد نظر را تا سقف به صورت عمودی شیار بزنیم.

لوله را از قسمت شیار زنی عبور داده و پس از رسیدن به سقف کاذب یک زانویی به سر لوله اضافه می کنیم. در ادامه لوله به صورت مستقیم از داخل سقف کاذب حرکت می کند تا به محل روشنایی برسد.

در آن نقطه دوباره زانویی به سر لوله وصل می شود تا لوله خم شده و به پایین، یعنی محل کلید یا جعبه تقسیم حرکت کند. برای این منظور لازم است تا شیار مورد نیاز برای عبور لوله بر روی دیوار انجام شود.

 

  • لوله گذاری در ساختمان های بدون سقف کاذب

اگر ساختمان یک طبقه ما بدون سقف کاذب باشد، کار ما برای لوله گذاری کمی سخت می شود. به این صورت که لازم است تا لوله برق به جای عبور از سقف کاذب از کف طبقه بالایی هدایت شود.

حال اگر هیچ طبقه ای در قسمت بالایی ساختمان وجود نداشت، باید لوله را از کف پشت بام عبور دهیم. به همین دلیل است که می گوییم این روش کمی سخت تر و البته پرهزینه تر است.

روش کار به این شکل است که شیار مورد نیاز بر روی دیوار را ایجاد می کنیم، اما بعد از رسیدن به سقف باید سقف را به اندازه بزرگتر از قطر لوله سوراخ کنیم تا لوله از داخل سوراخ حرکت کرده و به کف طبقه بالاتر برود.

سپس لوله از کف حرکت کرده و پس از رسیدن به محل روشنایی دوباره سقف نیاز به سوراخ کردن دارد. در نهایت لوله را از سوراخ به صورت عمودی بر روی دیوار شیار زده شده عبور می دهیم.

محل جایگیری لوستر یا لامپ در وسط سقف حال، اتاق، پذیرایی و آشپزخانه را در سقف سوراخ کرده و لوله زانویی را از سقف آویزان می کنیم.

عبور لوله برق از زیر سقف ساختمان بدون سقف کاذب امکان پذیر نیست، چون نهایت گچ روی سقف یک سانتی متر است، در حالی که قطر لوله حداقل 3 سانتی متر می باشد. بنابراین گچ کار نمی تواند لوله را با گچ بپوشاند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش لوله گذاری برق در سیم کشی برق توکار به مقالات نحوه لوله کشی برق ساختمان از سقف و نحوه لوله کشی برق ساختمان از کف مراجعه کنید.

 

لوله گذاری برای پریزهای برق

لوله گذاری برای پریزهای برق به دو شیوه دسته بندی می شود:

  • لوله گذاری در سقف
  • لوله گذاری در کف

پریزهای برق در ارتفاع 30 الی 40 سانتی متری از کف باید نصب شوند. چنانچه لوله گذاری از کف باشد، متراژ لوله استفاده شده بسیار کمتر خواهد شد.

چون برای روش انجام این مدل از لوله گذاری کافیست لوله برق را 40 سانتی کمتر به سمت کف هدایت کرده و پس از عبور در کف و رسیدن به پریز بعدی در ساختمان 40 سانتی متر به بالا هدایت شود.

در روش لوله گذاری در سقف باید حداقل 2/5 متر لوله را تا رسیدن به سقف و بر روی دیوار ادامه دهیم تا پس از حرکت بر روی سقف و رسیدن محل قرارگیری کلید بر روی دیوار 2/5 متر لوله را تا پایین عبور دهیم.

با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم که لوله گذاری پریزهای برق در روش کف بسیار با صرفه تر از روش سقفی است.

چون مصرف لوله و سیم کمتری دارد و علاوه بر آن نیاز به شیارزنی کمتر می شود. در نتیجه هم در زمان و هم در صرف هزینه ها بیشتر صرفه جویی می شود.

 

موارد استثنا از لوله گذاری پریزهای برق در کف

توجه داشته باشید که از لوله گذاری کلید و پریز در کف ساختمان، نمی توانید پروژه هایی که شرایط زیر را دارند، استفاده کنید:

  1. اگر ساختمان مورد نظر در حال ساخت هیچ نظارت خوبی ندارد و ممکن است لوله های برق در کف ساختمان به دلیل ضربات وارده از سایر استادکارها مانند گچ کارها و بناها دچار آسیب شوند.
  2. اگر قرار نیست کف سازی ساختمان بلافاصله بعد از لوله گذاری انجام شود.
  3. اگر قصد داریم در طبقه بالایی ساختمان نیز برق کاری انجام شود.
  4. طبق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان نصب لوله های برق در کف مکان هایی که احتمال آب ریزی وجود دارد، مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی ممنوع است.

 

  • سیم کشی

بعد از اتمام مرحله لوله گذاری نوبت به سیم انداختن در داخل لوله ها می رسد. این کار توسط فنر سیم کشی انجام می شود.

در برق کاری ساختمان های یک طبقه و کوچک اگر سیم ارت وجود نداشت، دو عدد سیم بکار گرفته می شود. اما در صورت وجود سیم ارت، به سه عدد سیم نیاز داریم.

سیم زرد رنگ همیشه بیانگر سیم ارت و سیم آبی همیشه نشان دهنده سیم نول و سیم دیگر نشان دهنده سیم فاز است.

اگر سیم زرد رنگ یا ارت و سیستم مربوط به آن در ساختمان وجود نداشت، از سیم های رنگ های آبی و قرمز استفاده کنید.

به این صورت که برای سیستم روشنایی از سیم های نمره 1/5 و برای پریز از سیم های نمره 2/5 استفاده نمایید.

برای سیم کشی به این طریق عمل کنید، سر فنر دار فنر سیم کشی را داخل لوله گذاشته و پس از عبور کامل از لوله از طرف دیگر لوله خارج شود.

 

اگر حرکت سیم در داخل لوله به سختی صورت میگیرد، کافیست مقداری گریس به سر فنر بمالید تا سیم نرم تر حرکت کند.

 

سپس یک سر سیم های افشان را با سیم چین لخت کرده و به سر خاردار فنر با چسب لنت وصل کنید و از طرف فنردار بکشید تا سیم ها از داخل لوله عبور کنند.

سیم ها را به اندازه متناسب قطع کرده و برای سایر لوله ها نیز همین مراحل را در سیم کشی تکرار کنید. برای مطالعه نحوه سیم کشی داخلی تلفن ثابت لینک مقاله را لمس کنید.

در زیر یک نمونه سیم کشی برق ساختمان و کلید و پریز را که توسط همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته انجام شده است را مشاهده میکنید.

 

 

  • سیم کشی روشنایی

برای سیم کشی روشنایی و کلیدهای دو پل سه عدد رشته سیم باید از داخل لوله عبور کنند. سیم اول نول و دو سیم دیگر برای لامپ های اول و دوم می باشند.

می توانید رنگ فازها را مثلاً سبز و قرمز انتخاب کنید، در این صورت لامپ اول سیم قرمز و لامپ دوم سیم سبز و یا برعکس خواهد بود. دقت داشته باشید که سیم های مربوط به لامپ ها نباید در مسیر دیگری قظع شوند.

در زمان سیم کشی ساختمان هرگز از سیم های دوتکه و یا لخت در داخل لوله برق استفاده نکنید. برای آشنایی بیشتر با روش سیم کشی ساختمان فیلم نحوه سیم کشی برق ساختمان به روش توکار را مشاهده کنید.

 

  • سیم کشی تلفن

اگر ساختمان یک طبقه مورد نظر ما فقط یک خط تلفن داشت، سیم های نوع 2 زوج برای استفاده مناسب هستند.

  • سیم کشی جعبه فیوز

برای کابل تغذیه یا ورودی از فیوز 25 آمپر، روشنایی از فیوز 10 آمپر و برای پریزها از فیوز 16 آمپری استفاده کنید.

همیشه فیوز 10 و 16 آمپری دیگری را به عنوان رزرو در داخل جعبه فیوز قرار دهید. لوله های ورودی به جعبه فیوز را مرتب قرار داده و در جای خود محکم کنید.

در ادامه لوله های داخل جعبه فیوز را به انشعابات خود در ساختمان متصل نمایید. برای بارهای پرمصرف مثل ماشین لباسشویی و یخچال یک تغذیه جداگانه یا پریز در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جعبه فیوز فیلم نحوه سیم کشی و نصب جعبه فیوز ساختمان را از دست ندهید.

همچنین در زیر فیلم یکی از نمونه جعبه فیوزهای نصب شده توسط همکاران ما را مشاهده میکنید.

 

 

 

  • نصبیات

با انجام مرحله نصبیات کار سیم کشی ساختمان یک طبقه ما به اتمام می رسد. نصب پریزها بسیار ساده است و تنها نکته ای که باید به آن دقت کنید، اطمینان از محکم بودن اتصال آن هاست.

اما نصب کلیدها یک سری نکات ریزه کاری دارد:

  • کلیدهای تک پل پیچی

کلیدهای تک پل پیچی که رنگ قرمز یا رنگی متفاوت از دیگر پیچ ها دارند، به عنوان تغذیه یا فاز محسوب می شوند.

سیم دارای رنگ قرمز کلید فقط واسط قطع و وصل فاز است، یعنی سیم باید به همان رنگی باشد که در واقع هست. دقت کنید که رنگ های آبی و زرد نباید به این پیچ وصل شوند.

  • کلیدهای دو پل

در مورد کلیدهای دو پل می توانید برای پل اول سیم قرمز و برای پل بعدی سیم رنگ دیگری به جز آبی و زرد را انتخاب کنید.

  • سربندی سیم ها در جعبه فیوز

پس از اتمام کار نصبیات کلید، پریزها و لامپ ها نوبت به اصلی ترین مرحله کار سیم کشی، یعنی سربندی سیم ها در داخل جعبه فیوز می رسد.

اگر به جای جعبه فیوز از جعبه تقسیم هم استفاده کردید، لازم است تا اتصالات را به کمک ترمینال انجام دهید، به شکلی که فاز و نول را به ترمینال ها وصل کرده و انشعابات را از آن جدا کنید.

با انجام این مراحل به جعبه فیوز خواهید رسید که در این موقع از سیم های رنگی مختلف پر شده و نیاز به سازماندهی دارد.

به این صورت که سیم های آبی رنگ را به صورتی که در آخر طولی باشد و فقط در انتها به یک رشته سیم تبدیل شود، یعنی به عبارتی دیگر سیم اول را به طوری که سیم قطع نشود، لخت کرده و سر سیم دومی را به آن وصل کنید.

این کار را به همین ترتیب تا آخر ادامه دهید و در نهایت یک رشته سیم حاصل می شود که باید آن را به نول شبکه وصل کنید.

اما در مورد سیم فاز قضیه متفاوت است، به این صورت که فاز ورودی شبکه را به ورودی فیوز 25 آمپری وصل می کنید و از خروجی فیوز 25 آمپری به هر کدام از فیوزها یک انشعاب می گیرید تا تغذیه تکمیل شود.

سپس سیم های افشانی که برای فاز انتخاب کرده اید را به خروجی هر کدام از فیوزها وصل می کنید. توجه داشته باشید که سربندی ها را محکم و تمز انجام دهید تا از نظر فنی ایرادی پیدا نکند.

  تذکرات مهم در سیم کشی ساختمان یک طبقه

به عنوان جمع بندی و پایان صحبت های خود لازم دانستیم تا چند نکته یا توصیه مهم در سیم کشی ساختمان یک طبقه را به شما یادآور شویم:

  • تا حد امکان از شلوغ کاری بر روی دیوارها و قوطی گذاری های اضافی خودداری کنید.
  • در هنگام لوله گذاری به هیچ عنوان از لوله های شکسته استفاده نکنید.
  • در صورت بلند بودن مسیر لوله گذاری از بوش برای اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده کرده و لوله ها را توسط لنت یه یکدیگر محکم کرده و ارتباط دهید.
  • تعداد روشنایی داخل ساختمان را به دقت انتخاب کنید، مثلاً برای یک اتاق خواب یک روشنایی و یک شب خواب کافی است.
  • سعی کنید لامپ ها را در مرکز اتاق ها قرار داده و در حال و پذیرایی لامپ ها در امتداد یکدیگر باشند.
  • اندازه ها را در هر مورد حتماً رعایت کنید تا باعث خرابی و زشتی ظاهر سیم کشی نشود.
  • توجه کنید که رنگ پیچ کلیدها هرگز اشتباهی متصل نشوند.
  • در قسمت حمام از کلید و پریز ضد آب استفاده کرده و لامپ حمام را در داخل حباب شیشه ای قرار دهید.
  • در زمان نصب کلیدها و پریزها در داخل جعبه فیوز حتماً از تراز برای هم سطح کردن آن ها کمک بگیرید.
  • هرگز سیم های تلفن و برق را با هم از داخل یک لوله عبور ندهید.
  • سیم های افشان را در داخل ترمینال قرار دهید، حتی یک رشته سیم افشان که داخل ترمینال نباشد، می تواند باعث ایجاد اتصالی شود.
  • مهمترین نکته اینکه در زمان نصب حتماً جانب احتیاط را رعایت کنید تا خدایی ناکرده آسیبی به شما وارد نشود.

در پایان یادآور می شویم که اجرای سیم کشی برق ساختمان یکی از ده ها تخصص مجریان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته محسوب می شود، در صورتی که نیاز به خدمات ما دارید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.