چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آموزش نگهداری از وسایل چوبی منزل و اداری

۱۱۱ بازديد


روش نگهداری از وسایل چوبی در منزل. قسمت اصلی از وسایل هر خانه‌ای را لوازم چوبی تشکیل می‌دهد درصورتی‌که در خرید وسایل چوبی خود جنس مرغوبی را انتخاب نمایید این وسایل سال‌ها برای شما کار خواهند کرد و سالم و نو باقی خواهند ماند درنتیجه دکوراسیون شما جلوه زیبایی خواهد داشت اما اگر جنس سرویس چوب خیلی مرغوب نباشد ممکن است پس از مدتی این وسایل مستهلک ‌شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند، نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی اگر جنس وسایل چوبی شما مرغوب و باکیفیت باشد در صورت عدم نگهداری درست ممکن است لوازم چوبی منزل دچار آسیب شود. ازآنجایی‌که لوازم چوبی منزل جنس حساسی دارند نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند تا طول عمر آن‌ها افزایش یابد و اگر در نگهداری از لوازم چوبی از روش‌های نادرست استفاده شود ممکن است آسیب جدی به بافت چوب آن‌ها وارد شود. در این مطلب قصد داریم شمارا با روش‌های نگهداری از لوازم چوبی منزل آشنا نماییم.

روش نگهداری از وسایل چوبی در منزل

روش‌های زیادی برای نگهداری از لوازم چوبی منزل وجود دارد که در صورت رعایت کردن این موارد عمر لوازم چوبی منزل شما افزایش می‌یابد و برای همیشه سالم باقی خواهد ماند. برخی از روش‌های نگهداری از لوازم چوبی منزل عبارت‌اند از:

مکان قرارگیری مناسب

یکی از روش‌های نگهداری از لوازم چوبی منزل این است که آن‌ها را از حرارت دور نمایید؛ بنابراین نباید وسایل چوبی خود را در مجاورت وسایل گرمایشی مانند بخاری، شوفاژ و رادیاتور و همچنین در مقابل نور خورشید قرار دهید چراکه گرمای زیاد باعث خشکی چوب خواهد شد و پس از مدتی چوب دچار فرسایش و ترک می‌شود هنگامی‌که در فصل‌های سرد از وسایل گرمایشی استفاده می‌نمایید ظرفی پر از آب را بر روی بخاری یا شوفاژ خود قرار دهید تا در هوا رطوبت به وجود آید و وسایل چوبی شما خشک نشود، همچنین وسایل سرمایشی نیز به بافت چوب آسیب می‌رساند و باعث ایجاد خشکی می‌شود بهتر است لوازم چوبی منزل خود را در مقابل وسایل سرمایشی همچون کولر قرار ندهید و آن‌ها را نیز در برابر در و پنجره نگذارید.


گردگیری مداوم

گردوخاک دشمن اصلی لوازم چوبی هستن و اگر گردوخاک به‌طور مداوم بر روی لوازم چوبی منزل قرار بگیرد جلای آن از بین خواهد رفت و پس از مدتی تغییر رنگ خواهد داد؛ بنابراین توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای یکی دو بار با استفاده از دستمال بدون پرز و نرم وسایل چوبی خود را گردگیری نمایید و بهتر است دستمال خشک باشد تا روی چوب لک ایجاد نشود اما اگر مقدار گردوخاک آن زیاد بود با استفاده از یک دستمال نمناک آن را تمیز نمایید و به‌هیچ‌وجه از دستمال‌های زبر و برس برای پاک کردن وسایل چوبی استفاده نکنید این کار باعث ایجاد خراش بر روی چوب می‌شود. اگر لوازم چوبی منزل شما دارای طرح ظریف و منبت‌کاری است با استفاده از یک گوش پاک‌کن مرطوب گردوخاک روی منبت‌کاری را پاک نمایید و سپس با استفاده از دستمالی خشک آن را کاملاً خشک نمایید.

محافظت در برابر آب

آب نیز یکی از مواردی است که موجب آسیب به لوازم چوبی منزل می‌شود، اگر ندانسته بر روی وسایل چوبی خود آب ریختید یک دستمال خشک بر روی آن قرار دهید تا آب کاملاً جذب دستمال گردد و سپس با استفاده از دستمالی دیگر آن را کاملاً خشک نمایید همچنین اگر مقدار آب ریخته شده زیاد باشد و به داخل چوب نفوذ کرده باشد بهتر است پس از خشک‌کردن چوب به‌وسیله دستمال آن را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود و چوب پوسیده نشود همچنین ممکن است آب باعث ایجاد لک شود و یا رنگ چوب آن تغییر رنگ دهد در این صورت می‌توانید با استفاده از روغن‌های مخصوص مانند روغن ساج آن را به حالت اولیه خود بازگردانید.

سم‌پاشی کردن

حشرات موذی و موریانه‌ها به چوب علاقه‌مند هستند و اگر لوازم چوبی منزل شما کثیف شده باشد و یا قدیمی باشند این حشرات به درون آن‌ها نفوذ کرده و درون‌چوب تخم‌گذاری می‌نماید و طی چند وقت چوب پوسیده می‌شود؛ بنابراین باید تمامی وسایل چوبی منزل خود را از کثیفی دور کنید و به‌طور مرتب تمیز نمایید همچنین در فصل‌های بهار و تابستان که تعداد این حشرات زیاد است اطراف وسایل چوبی خود را سم‌پاشی نمایید تا حشرات به درون آن نفوذ نکنند.

پولیش کردن

اگر لوازم چوبی منزل شما دچار خراش گردیده و یا پوسته‌پوسته‌شده است می‌توانید با استفاده از یک سمباده آن را به‌آرامی صیقل دهید و سپس با استفاده از رنگ‌های مخصوص آن را پولیش نمایید برای این کار باید از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشید تا باعث آسیب بیشتر به چوب آن نشوید پولیش کردن وسایل چوبی توسط کارگاه‌های تعمیر نیز به‌صورت تخصصی انجام می‌گیرد.

روغن‌کاری

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از لوازم چوبی منزل روغن‌کاری آن‌ها است. برای این کار ابتدا باید به‌طور کامل سطح لوازم چوبی را گردگیری نمایید و سپس با استفاده از یک دستمال نرم آغشته به روغن ساج و یا دیگر روغن‌های مخصوص چوب سطح را به‌طور کامل روغن‌کاری نمایید این کار بهتر است در فضایی باز انجام شود چراکه این روغن‌ها معمولاً سمی و قابل اشتعال هستند و نباید در مجاورت وسایل گرمایشی قرار گیرند شما می‌توانید حداقل سه ماه یک‌بار از این روغن‌های چوب استفاده نمایید تا رنگ وسایل چوبی منزل شما کاملاً تثبیت شود و جلای آن از بین نرود.
اگر به علت عدم نگهداری درست از لوازم چوبی منزل خود، وسایل چوبی شما تغییر رنگ داده است و یا فرسوده شده است و می‌خواهید آن را تعمیر نمایید ما برای تعمیر وسایل چوبی خود مانند تختخواب و مبلمان به شما تعمیرات مبل اصفهان را پیشنهاد می‌کنیم. تعمیر وسایل چوبی و مبلمان شمارا در کمترین زمان و با بهترین متدها انجام می‌دهد.

وسایل چوبی را تعمیر کنید

هر یک از وسایل چوبی مانند مبل ، میز غذاخوری و غیره به مرور و به دلایل مختلف ممکن است با آسیب هایی مواجه شوند. به عنوان مثال روی آنها خراش ایجاد شود یا بخش هایی از آنها بشکنند و حتی ممکن است روکش چوبی وسایل از آنها جدا شود. بهترین کار برای نگهداری از وسایل چوبی این است که این وسایل را تعمیر کنید. به عنوان مثال می توان خراش ها را با پولیش از بین ببرید یا بخشهایی که شکسته اند را ترمیم کنید. همچنین می توانید روکش های جدا شده از روی سطوح چوبی را با چسب های مخصوص بچسبانید.

روش لکه گیری برای نگهداری از وسایل چوبی در منزل

یکی دیگر از موردهایی که باعث آسیب دیدگی و خراب شدن چوب می‌شود، ریختن آب بر روی وسایل چوبی بر اثر ریختن آب از گلدان یا لیوان میشود. اگر روی روکش چوب لکه ای بریزید سریعا باید آن را رفع کنیم در غیر اینصورت پاک کردن لکه تقریبا غیر ممکن می‌شود. برای برداشتن لکه از روی روکش باید روغن ساج را بر روی محل مورد نظر بزنید و بعد از چند ساعت آن را تمیز کنید. اگر این راه جواب نداد بهتر است مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با استفاده از پنبه بر روی محل مورد نظر از شب تا صبح این مورد را بر طرف کنید.

نور خورشید

نور خورشید یکی دیگر از عوامل مخرب برای چوب به شمار می‌آید. نور خورشید دارای اجزای مختلفی از جمله اشعه‌ی ماواری بنفش (UV) می‌باشد. این اشعه برای تمام ارگانیزم‌های زنده مخرب بوده و سلول‌های چوب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اشعه‌ی ماورای بنفش موجود در نور خورشید، سبب از بین رفتن ماده‌ای به نام لیگنین در چوب می‌شود. لیگنین یکی از اجزای سازنده‌ی چوب است که وظیفه‌ی مقاوم‌سازی دیواره‌ی سلول‌ها را بر عهده دارد. با از بین رفتن یا ایجاد تغییر در لیگنین، چوب دچار آسیب دیدگی غیر قابل بازگشتی خواهد شد. چوب‌های روغنی در این زمینه مقاوم‌تر هستند، اما سایر چوب‌ها باید با استفاده از پوشش‌های محافظتی، مقاوم سازی شوند. این موضوع در مورد وسایل چوبی (و همچنین چوب و رزین) موجود در داخل خانه نیز صدق می‌کند و باید آنها را از تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنید.

نگهداری از وسایل چوبی در برابر حشره چوب خوار

مراقبت از وسایل چوبی در برابر حشرات چوب خوار از مهم ترین کارهایی می باشد که باید مد نظر داشته باشید. وجود کرم چوب مبل مخصوصا در مبلمان با چوب گردو یکی از رایج ترین مشکلاتی می باشد که در مناطق مختلف با آن روبرو هستیم. نوع حشره چوب خوار در شهرها و مناطق مختلف آب و هوایی کشورمان متفاوت است و بیشترین کرم چوب خوار در شهرهای شمال ایران وجود دارد.
برای نگهداری از وسایل چوبی در برابر کرم چوب خوار چک کردن مرتب تمام بخش ها و شیارهای مبلمان می باشد. اگر سوراخ های کوچک و همچنین خرده های چوب را مشاده کردید، لازم است از محلول های ویژه برای از بین بردن حشرات استفاده کنید.
توجه داشته باشید که محلول های کرم چوب خوار برای حشرات بالغ می باشد و تخم های آنها را از بین نمیبرد. به همین خاطر بهتر است در فاصله های مرتب محلول را روی چوب تزریق کنید تا به طور کامل حشرات از بین بروند.

موریانه:

در تمام مناطق زمین، بدون شک موریانه‌ها مخرب‌ترین آفت چوب به شمار می‌آیند. هر چند در مناطق سردسیر، به دلیل دمای پایین هوا، فعالیت و تخریب موریانه‌ها کمتر می‌باشد. حتی در چنین شرایطی نیز اگر موریانه‌ها به داخل محیط خانگی راه پیدا کنند، به سرعت شروع به گسترش و تخریب خواهند کرد. موریانه‌ها به طور کلی به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند: موریانه‌های چوب خشک و موریانه‌های زیرزمینی. موریانه‌ها حشراتی اجتماعی هستند، پس به صورت یک کلنی زندگی می‌کنند. یک کلنی شامل هزاران موریانه بوده و ممکن است برای سال‌های زیادی در یک مکان زندگی کنند. کلنی موریانه‌ها به یک منبع رطوبت نیاز دارد که در طبیعت، خاک این نقش را ایفا کرده و در خانه‌ها، وجود یک نشتی کوچک آب برای آنها کافی می‌باشد. موریانه‌ها برخلاف مورچه‌های درودگر، از سلولز چوب به عنوان منبع غذایی استفاده می‌کنند. آنها بافت داخلی چوب را مصرف کرده (چوب را به صورت تونل‌های متعدد سوراخ می‌کنند) و تنها یک دیواره‌ی خارجی نازک را به منظور حفظ رطوبت باقی می‌گذارند. برای از بین بردن موریانه‌ها، باید تمامی تونل‌های آنها را پیدا کرد، در غیر این صورت آنها به زندگی و ایجاد تخریب ادامه می‌دهند. پیش از انجام عملیات پاکسازی، باید ابتدا مطمئن شوید که با موریانه روبرو هستید، و نه مورچه‌های درودگر. سپس جهت از بین بردن آنها، باید خاک اطراف خانه سم‌پاشی شود. از بین بردن موریانه‌ها کاری تخصصی بوده و باید توسط افراد متخصص انجام شود. در تصویر زیر تفاوت میان مورچه (سمت راست) و موریانه (سمت چپ) را مشاهده می‌کنید.

سوسک پوسته نشین:

این حشرات معمولا به کنده‌های درختان حمله می‌کنند. پس اگر قصد قطع کردن درختی را دارید، باید بلافاصله پس از بریدن آن، پوسته‌ی درخت را جدا کنید. حتی ممکن است درختی پیش از بریده شدن به این آفت مبتلا شده باشد، پس اگر قصد دارید که از کنده‌ی درخت به همراه پوست آن در ساخت وسایل چوبی یا چوب و رزین استفاده نمایید، باید ابتدا از نبودن چنین آفتی اطمینان حاصل کنید. این حشرات در پوسته‌ی درخت ایجاد سوراخ و تونل کرده و از چوب بین پوسته و تنه‌ی درخت تغذیه می‌کنند. از آنجایی که تنها به سطح بیرونی چوب آسیب می‌رسانند، پس از مقاومت چوب نمی‌کاهند. این موضوع از مزاحمت این حشرات کم نمی‌کند و می‌توانند با تخریب مبلمان، میزها، دیوار‌های چوبی لوازم تزئینی، آسیب‌های مالی زیادی را به افراد تحمیل کنند. این حشرات در زمستان فعالیتی نداشته و در فصل‌های گرم سال به کار خود ادامه می‌دهند. زمانی که از چوب خارج می‌شوند، به سمت پنجره‌ها پرواز کرده و بدین صورت قابل مشاهده هستند. این حشرات به غیر از آسیب رساندن به چوب، خطرات یا مضرات دیگری نداشته و به چوب‌های دارای پوشش و مصنوعات چوبی حمله نمی‌کنند. پس استفاده از حشره‌کش‌ها الزامی نبوده و تنها با رعایت و بررسی‌های اولیه، می‌توان از آسیب آنها جلوگیری کرد.

سوسک سوراخکن:

لارو این حشرات درون بافت چوب تونل و سوراخ ایجاد می‌کند. سوسک‌های بالغ درون چوب‌های تازه بریده شده تخم گذاری کرده تا لارو آنها در آن چوب به رشد و نمو بپردازد. سرعت پیشرفت و تخریب این آفت به شرایطی از جمله رطوبت و دمای هوا بستگی داشته و ممکن است تا سه الی چهار سال ادامه داشته باشد. به همین دلیل ممکن است حتیمدتی پس از آنکه چوب در ساخت مبلمان چوبی یا چوب و رزین مورد استفاده قرار گرفته، این حشره همچنان در آن دیده شود. حرارت دادن چوب پیش از استفاده در کوره‌های مخصوص، سبب از بین رفتن این حشره خواهد شد. به جز ایجاد حفره‌ای بزرگ بر سطح چوب، این حشره مضرات یا خطرات دیگری را در بر ندارد، پس برای مقابله با آنها نیازی به داروهای حشره‌کشی نمی‌باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.