شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

راه اندازی کارگاه نجاری چگونه است؟

آموزش برق و مشاغل ساختمانی

راه اندازی کارگاه نجاری چگونه است؟

۱۱۲ بازديد

راه اندازی کارگاه نجاری چگونه است؟
هدف شما از نجاری چیست؟

در ابتدا باید بدانیم هدف ما از راه اندازی کارگاه نجاری چیست؟ در چه سطحی تمایل به خدمت رسانی داریم؟ آیا هدف ما برپایی کارگاه نجاری تولیدی است یا اینکه قصد راه اندازی یک کارگاه نجاری برای ساخت لوازم سفارشی داریم؟

باید بدانیم در این مطلب هدف ما ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص کارگاه‌های متوسط و کارگاه‌های خانگی است و شرکت های بزرگ تولیدی سازه های چوبی، باید بر اساس استادارد های راه اندازی خط تولید عمیل کنند.

فرض را بر این می‌گیریم که شما علاقه‌مند به هنرهای چوبی هستید و تا به حال در این زمینه فعالیتی نداشته‌اید و فقط بر اساس غریزه و علاقه‌ای که به چوب، صنعت چوب و هنرهای چوبی دارید، در نظر دارید نجاری را بیاموزید و کار با چوب را شروع کنید. پس سؤالی که مطرح می‌شود این است که:

 

 برای آموزش نجاری از کجا شروع کنم؟

 این که شما از کجا شروع کنید، بستگی به شرایط مکانی شما دارد. ممکن است شما در شهری زندگی کنید که نجاری و کار با چوب بسیار کم و محدود انجام می‌شود و عملاً حضور در کارگاه‌های نجاری به‌واسطه فاصله‌ی زمانی و مکانی مشکل است. پس بهترین راه شرکت در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای یا دوره‌هایی است که توسط اساتید یا گروه های آموزشی به صورت خصوصی انجام می شود.

خاک کارگاه بخورید!

پس از گذاران این دوره، عجله نکنید و به فکر شرکت در کارگاه‌های خصوصی و به‌نوعی شاگردی باشید. شما باید خاک کارگاه نجاری بخورید تا یک نجار خوب شوید. فکر نکنید شرکت در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای کافی است، خیر این کلاس شروعی است تا خودتان را محک بزنید که آیا واقعاً به این کار علاقه دارید یا نه …

برای حضور در کارگاه‌های خصوصی اصلاً از استاد کار خود توقع دریافت حقوق و دستمزد نداشته باشید. چون استاد باید تجربیات چندین ساله‌ی خود را به شما آموزش دهد و همین صرف زمان برای آموزش برای استاد هزینه دارد.

متأسفانه امروزه برخی از افراد برای یادگیری هم انتظار دریافت حقوق دارند.

 

((به من ماهی چقدر پول میدی؟!)) 

این زشت‌ترین حرفی است که یک استاد کار از کارآموز می‌تواند شنیده باشد. پول بابت چه چیزی؟ بابت انتقال تجربیات چندین ساله؟ بابت استرس حضور کارآموز در کارگاه نجاری؟ بابت مسئولیتی که بر عهده‌ی استاد است؟ بهتر است کمی صبور باشیم و اجازه دهید استاد نجار در مورد مسائل مالی تصمیم بگیرد. اگر قرار است نجاری را آموزش ببینید، پس به هیچ عنوان به دنبال کسب درآمد نباشید. چه بسا باید برای یادگیری این هنر هزینه کنید.

 

زود پیشرفت کنید!

در تمام طول دوره‌ی نجاری تلاش کنید تا ((کار دزدی)) کنید!

کار دزدی در نگاه اول واژه‌ای ناپسند به نظر می‌رسد؛ اما در اصطلاح عامیانه کار دزدی به این معناست که همیشه یک قدم جلوتر از سایرین به فراگیری و انجام کارهای محوله به گروه باشید. این که به‌صورت داوطلبانه کارهایی فراتر از وظایف خود را انجام دهید و بیشتر از مسئولیت محوله به خودتان کار کنید پیشرفتتان را سریع‌تر می‌کند.

منتظر این نباشید که استاد نجار، تمامی ترفندهای نجاری را کتبی و شفاهی به شما آموزش دهد. با چشمانی تیزبین حرکات استاد خود را دنبال کنید و سعی کنید بیننده و شنونده‌ی خوبی باشد و به عبارتی تجربیات استادتان را ناخواسته از او بگیرید.

پس از شرکت در دوره های آموزش نجاری، میرزا بنویس نباشید! متأسفانه در برخی دوره ها دیده‌ایم که برخی افراد به جای انجام عملی آموزش ها، با دوربین مشغول فیلم برداری از آموزش های استاد هستند و خیال می کنند با دیدن چندین باره فیلم، نجاری یا فرا خواهند گرفت. برخی دیگر هم فقط کاغذ و قلم در دست دارند و یادداشت می کنند.

در نجاری باید به صورت عملی کار انجام دهید و با نوشتن و فیلم برداری، آموزش شما تکمیل نخواهد شد. پس تلاش کنید در کارگاه آموزش نجاری فعال باشید و به صورت عملی هم کاری انجام دهید.

.برای یادگیری نجاری چقدر زمان نیاز هست؟

زمان مورد نیاز برای یادگیری حداقل یک سال است و اگر احساس می‌کنید هنوز اطلاعات شما تکمیل نشده، حتماً زمان بیشتری به یادگیری اختصاص دهید. اینکه چند  ماه یا چند سال برای یادگیری نجاری نیاز است بستگی به هوش و انتقال تجربیات از استاد به شما دارد. برخی فکر می کنند با یک روز آموزش می توانند نجار شوند؛ اما کاملاً در اشتباه هستند. در یک روز فقط می توانند با دستگاه ها آشنا شوند و کاربرد هر یک را بیاموزند. نجاری دنیای بزرگی است و باید چندین پروژه اجرا کنید تا کار با دستگاه های نجاری و ترفند های آن را بیاموزید.

در غیر این صورت بهتر است بدانید که در شغل نجاری با خطرناک‌ترین دستگاه ها طرف هستید!

راه اندازی کارگاه نجاری

پس از اتمام دوره‌ی کارآموزی مطمئناً شما به دنبال راه اندازی کارگاه نجاری خواهید بود. کاغذ قلم به دست بگیرید و لوازم و امکاناتی مورد نظر خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید. به این نکات باید توجه داشته باشید که چه میزان فضا دارید؟ قبل از تهیه‌ی لیست باید بدانیم فضای کارگاهی ما در چه حدی است آیا یک سوله‌ی بزرگ یا متوسط داریم و یا یک مغازه‌ی ۴۰ یا ۵۰ متری … برق کارگاه ما سه فاز است یا تک فاز؟

بر اساس این اطلاعات می‌توانید دستگاه‌های اصلی کارگاه مانند اره فلکه، گندگی، سه کاره یا هفت کاره و … را انتخاب کنید.

همچنین باید بدانیم تا چه حد بودجه داریم؟ اگر در برنامه‌ی ما راه اندازی یک کارگاه نجاری کوچک و متوسط است، بهتر است از دستگاه‌های معمولی و ارزان استفاده کنیم تا هزینه‌ی اولیه‌ی کمی داشته باشیم. البته دستگاه‌های خوبی در تبریز و اصفهان و تهران در حال حاضر تولید می‌شوند که سال‌های سال برای شما کار می‌کنند.

شما می‌توانید یک دستگاه گندگی ایرانی را ۳ میلیون و آلمانی آن را ۳۰ میلیون خریداری کنید. مطمئناً دستگاه ۳۰ میلیونی برای یک کارخانه تولیدی است و نیازی ندارید برای کسب و کارهای کوچک هزینه‌ی هنگفتی داشته باشید. این قیمت‌ها برای دستگاه‌های دیگر هم صدق می‌کند.

برای خرید دستگاه‌های کوچک هم بارها و بارها مطالبی در آیچوب منتشر شده و تلاش کردیم اطلاعات خوبی در این زمینه ارائه نماییم. دوستان و اساتید هم در این مباحث پاسخگوی شما بودند و تلاش کردند به پرسش‌های شما پاسخ دهند. در انتخاب دستگاه‌های کوچک نجاری مثل فارسی بر، عمود بر، دریل  و …  به خدمات پس از فروش در شهرتان و تهیه لوازم مصرفی آن دقت کنید.

بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

برای برآورد بودجه مورد نیاز برای برپایی کارگاه کوچک نجاری (فرض بر اینکه مشکلی از بابت جا و مکان نداشته باشید) اگر همه‌ی دستگاه‌ها را نو بخرید حدود ۴۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارید و اگر دستگاه‌های اصلی مانند اره فلکه، سه کاره، و گندگی  را دسته دوم و دستگاه‌های کوچک برقی را نو بخریم حدود ۲۵ میلیون تومان بودجه نیاز دارید. البته می‌توانید با ۲۰ میلیون تومان هم شروع کنید و کم‌کم به ابزار و تجهیزات خود اضافه کنید.

در کسب و کارهای خانگی شرایط متفاوت است به‌نوعی می‌توان با حدود ۱۰ میلیون تومان هم کارگاه نجاری خانگی داشته باشید. کارگاه نجاری که در حد ساخت لوازم تزئینی کوچک است.

 

در حرفه نجاری خوش قول باشید!

نکته‌ی پایانی در مورد شروع کسب و کار جدید این است که همیشه تلاش کنید خوش قول باشید. خوش قولی اعتبار را با خود دارد. اگر فنی‌ترین استاد کار باشید؛ اما خوش قول نباشید هیچ ارزشی ندارد. رضایت مشتری و دعای خیرش همیشه باعث پیشرفت شما خواهد شد و کسب و کاری بابرکت خواهید داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.