جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک نجاری کوچک

۱۰۷ بازديد


برای کار با چوب در آپارتمان به سراغ رشته‌هایی بروید که سر و صدای کمتری دارد. اگر در خانه آپارتمانی زندگی می‌کنید، انتخاب‌های محدودی دارید. باید بدانید نجاری شغل پر سر و صدایی است و نمی‌توان به خاطر علاقه شخصی خود، آسایش و آرامش دیگران را مختل کرد.

شما می‌توانید یکی از اتاق‌های آپارتمان را به کار با چوب اختصاص دهید. در این اتاق مطمئناً جای برای زندگی و خواب و نگه داشتن سایر وسایل خانه نخواهد بود.

 اگر مشکل در انجام کار در اتاق آپارتمان، فضای پارکینگ برای نجاری مناسب هست؛ اما خاک زیادی تولید خواهد شد. سعی کنید در گوشه‌ای از پارکینگ یک اتاق به این منظور در نظر بگیرید.

برای سنباده کاری قطعات چوبی که باعث ایجاد خاک زیاد می‌شود، می‌توانید از فضای پشت بام استفاده کنید.

رشته‌های مانند ساخت پیپ، جوهرات رزینی، معرق کاری، ماکت سازی، مشبک کاری، خاتم کاری و … برای انجام در آپارتمان گزینه مناسبی هستند.


راه اندازی کارگاه نجاری در خانه ویلایی

اگر در خانه ویلایی ساکن هستید، گزینه‌های بیشتری پیش رو دارید؛ اما همچنان باید مراقب باشید در ساعاتی کار انجام دهید که صدای حاصل از کار با دستگاه موجب آزار و اذیت دیگران نشود. برای این‌چنین کارگاهی، باید از دستگاه‌های کوچکی مانند اره فلکه میزی، رنده میزی، گندگی میزی و اره میزی کوچک استفاده کنید. این دستگاه‌ها به خاطر اندازه و قابلیت‌هایی که دارند، مناسب کارگاه‌های کوچک و کارگاه‌های خانگی هستند. با برق خانگی به‌راحتی کار می‌کنند و فشار زیادی به سیستم برق وارد نمی‌کنند.

چه دستگاهی برای کارگاه‌ نجاری خانگی مناسب هست؟

استفاده از دستگاه‌های بزرگ کارگاهی در کارگاه‌ نجاری خانگی توصیه نمی‌شود. حتی خانه‌هایی که دارای پارکینگ هستند و فضای کافی برای قرار دادن ابزار در آن‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه در خانه کار می‌کنید، تولید صنعتی ندارید و امکان استفاده زا دستگاه‌های کوچک‌تر نجاری را خواهید داشته. به عنوان مثال به جای استفاده از اره فلکه ۶۰، می‌توانید از اره فلکه ۸ یا ۱۰ اینچ استفاده کنید.

همان قابلیت برش در اره‌های ۱۰ اینچ وجود دارد. فقط کمی قدرت آن‌ها کمتر هست که با توجه به خانگی بودن کار، مشکلی نخواهید داشت. دستگاه‌های دیگری مانند اره میزی، گندگی رومیزی و رنده میزی هم گزینه‌های اصلی دیگری هستند که برای استفاده در کارگاه‌های خانگی و گاراژها و پارکینگ‌ها طراحی و تولید شده‌اند.

چرا نمی‌توان از دستگاه‌های صنعتی نجاری در خانه استفاده کرد؟

اول اینکه در بیشتر از خانه‌ها فضای کافی برای نگهداری از این ابزار وجود ندارد. حمل و جابجایی دستگاه‌هایی مانند اره فلکه و گندگی و رنده (سه کاره) معمولاً با جرثقیل انجام می‌پذیرد.

دوم به‌واسطهٔ سر و صدا و خاک زیادی که تولید می‌کند موجب آزرده شدن همسایگان و اهالی خانه می‌شود.

سوم، سیم کشی ساختمان در اثر جریان بالای موردنیاز این دستگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

پس پیشنهاد ما به شما این است که از دستگاه‌های پرتابل و کوچک که قابلیت‌های مناسبی دارند استفاده کنید.

وسایل کارگاه نجاری خانگی

با توجه به شرایطی که در بالا به آن اشاره شد امکان استفاده از هر دستگاهی را در کارگاه نجاری خانگی خود نخواهید داشت. در این بخش به معرفی دستگاه‌هایی می‌پردازیم که مناسب برای استفاده در کارگاه خانگی نجاری یا کارگاه‌های بسیار کوچک صنعتی چوب هستند. ویژگی اصلی این دستگاه‌ها کوچک بودن اندازه دستگاه و قابلیت جابجایی آن‌ها است.

 اره فلکه مینیاتوری نجاری

اره فلکه نواری یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که در کارگاه نجاری خود باید داشته باشید. از این دستگاه برای برش الوار و تنه‌های درخت استفاده می‌شود. بهترین گزینه اره فلکه برای استفاده در خانه، نوع مینیاتوری آن است که در اندازه‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند. البته ناگفته نماند که قیمت مدل‌های مینیاتوری اره فلکه تفاوت چندانی با نمونه‌های کارگاه ۶۰ و ۸۰ ندارد.

دستگاهی در توان و اندازه‌های مختلف که از یک موتور برقی، فلکه فلزی، اسکلت و اره نواری حلقوی تشکیل شده است. معمولاً این دستگاه‌ها به‌صورت ایستاده هست و الوار را بر روی صفحه مندرج فولادی  به حرکت در می‌آورند تا برش صورت پذیرد.

رنده میزی نجاری

پس از برش چوب با استفاده از اره فلکه یا همان اره نواری، باید آن را برای استفاده در گندگی و یا انجام دیگر مراحل، برندید (رنده کنید) این کار با استفاده از دستگاه رنده میزی انجام می‌شود. با توجه به اینکه رنده‌های کارگاهی از جنس چدن هستند و وزن زیاد دارند، جابجایی آن‌ها به سادگی امکان پذیر نیست. شرکت‌های تولید کننده ابزار، مدل‌های رومیزی رنده را برای استفاده در کارگاه‌های کوچک و کارگاه‌های خانگی طراحی و تولید کرده‌اند.

 گندگی رو میزی نجاری

معمولاً گندگی در مرحلهٔ آخر مربوط به ساخت یک قطعه پروفیل چوبی به کار می‌رود. ابتدا الوار به‌وسیلهٔ اره فلکه برش می‌شود سپس با رنده میزی، یک نر و یکرو می‌شود و پس از آن با استفاده از گندگی پروفیل رنده شده به‌صورت صاف و یکنواخت در بخش‌هایی که هنوز صاف نیست، رنده می‌شود.

در پایان باید بدانید که هرکدام از دستگاه‌های ذکر شده توضیحات و آموزش‌های مربوط به خود را دارد در آیچوب مطالبی مفید و مهم در مورد ابزار نجاری تهیه کردیم که در بخش معرفی ابزار نجاری منتشر کردیم.

 اره میزی نجاری

امروزه با توجه به استفاده گسترده از صفحات چوبی مانند پلای وود، ام دی اف، لترون، چوب طبیعی و … بهره گیری از دستگاه رنده میزی هم بیشتر مورد توجه اساتید قرار گرفته است. اره میزی هم یکی از دستگاه‌های پرکاربرد، مفید و جذاب صنعت چوب هست که برای استفاده در کارگاه کار با چوب خانگی‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید. شاید بتوان ده‌ها پاراگراف در مورد این دستگاه و قابلیت‌های آن توضیح داد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از مطلب مربوط به معرفی این دستگاه دیدن کنید.

 

 اره فارسی بر نجاری

از این دستگاه برای برش چوب در اندازه‌ها و زوایای مختلف استفاده می‌شود که بیشتر بحث زاویه چوب در این دستگاه مدنظر است. به‌عنوان مثل اگر در نظر دارید قاب عکس چوبی بسازید، این دستگاه لازم و کاربردی است. برای این دستگاه بودجه مناسبی در نظر بگیرید. فارسی بر باید برش‌ها را دقیق انجام بدهد؛ اما معمولاً فارسی برهای ارزان قیمت خیلی زود از حالت کالیبره خارج می‌شوند و درست عمل نمی‌کنند.

 اره عمود بر چکشی

به‌وسیلهٔ این اره می‌توانید چوب را به هر شکلی که مدنظر دارید برش دهید (البته با دقت کم). با اره عمود بر می‌توانید چوب‌ها را به شکل منحنی یا صاف به‌سادگی برش دهید. از این اره هم می‌تواند چوب را در زوایای مختلف برید، اما دقتش به هیچ عنوان به‌اندازهٔ فارسی بر نیست.

 اور فرز

از فرز دستی می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد و به‌واسطهٔ تیغه‌های متنوعی که دارد، عملیاتی مانند ساخت زهوار، باربرداری از چوب، سوراخ کاری، ابزار زنی لبه‌های چوب، درج اشکال مختلف بر روی سطح چوب و بسیاری از کارهای دیگر که به زیبایی و سرعت عمل در کار می‌انجامد.

دریل برقی

از این ابزار برای سوراخ‌کاری چوب استفاده می‌شود که باید متهٔ مخصوص چوب را برای این کار انتخاب نمود. بهتر است در زمان خرید دریل برقی، مدل‌های دیمر دار را انتخاب کنید تا بتوانید جهت باز و بسته نمودن چوب هم  از آن‌ها استفاده کنید. اگر بودجه کافی برای خرید پیچ بند شارژی ندارید، دریل برقی گزینه بعدی پیش روی شماست. البته به هیچ عنوان کیفیت و راحتی بستن پیچ با استفاده از دریل برقی را با پیچ بند شارژی مقایسه کرد.

 گیره دستی

وظیفهٔ نگهداری و اتصال بهتر بین قطعه‌های چوب را به عهده دارد. به‌عنوان مثال برای پرس سرد، پس از چسب کاری قطعات و اتصال آن‌ها به یکدیگر از پیچ دستی برای وارد آوردن فشار به قطعات و اتصال درست و دقیق استفاده می‌شود. پیچ دستی در اندازه‌ها و کیفیت مختلف موجود است. انواع مختلفی از پیچ دستی در بازار موجود است.

اگر یک همکار ندارید و کارهای خود را به تنهایی انجام می‌دهد، خرید یک گیره اتوماتیک دستی برای شما ضروری هست و این گیره می‌تواند مانند یک شاگرد خوب همراه با شما کار کند.

کمپرسور هوا

از کمپرسور هوا می‌توان برای راه اندازی دستگاه منگنه کوب و میخ کوب و خاک‌گیری و نقاشی چوب تجهیزات استفاده کرد. اگر لوازمتان را پس از اتمام کار خاک‌گیری کنید، عمر بیشتر و کارکرد بهتری خواهند داشت. نیاز نیست کمپرسور قوی و سنگین خریداری کنید، مدل ۵۰ لیتری آن برای شروع کافی است و نیازهای شما را برطرف می‌کند. با نصب پیستوله و شیلنگ ارتباطی، برای رنگ آمیزی هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

 منگنه کوب و میخ کوب

به‌وسیلهٔ این ابزار جانبی که به کمپرسور هوا متصل می‌شود، می‌توانید اتصالاتی موقتی ایجاد کنید تا سازه به‌صورت موقت به یکدیگر متصل شود و پس از چسب کاری، محکم شود. منگنه کوب در صنایع مبل سازی کاربرد فراوانی دارد.

یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های این روزهای صنعت چوب پیچ بند شارژی هست. استفاده از پیچ بند شارژی کار را آسان و سریع پیش می‌برد و عملیات باز و بسته نمودن پیچ‌ها در سریع‌ترین حالت ممکن صورت می‌دهد و به‌واسطه نداشتن سیم دست و پاگیر نیست و کار به‌آسانی انجام می‌شود. پیشنهاد ما این هست که اگر در زمینه ساخت سازه های چوبی و ام دی اف فعالیت دارید، حتما برای خرید پیچ بند شارژی اقدام کنید.


مکنده گرد و غبار

اگر در رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کنید برش کاری‌های زیاد و پر گرد و خاک دارید، حتماً مکنده کارگاهی تهیه کنید. مدل‌های صنعتی مکنده در انواع تک، دوقلو، چهارقلو و … در بازار موجود هست. برای دستگاه‌های خانگی، مکنده‌های کوچک‌تری وجود دارند که شبیه به جاروبرقی‌های صنعتی هستند. با توجه به مضر بودن گرد و غبار خاک، استفاده از این دستگاه برای کارگاه نجاری خانگی شما الزامی است. برای سلامتی خود ارزش قائل شوید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید.


اره گرد دستی

این اره یکی از ابزار هایی هست که برای برش صاف چوب و ورق های چوبی به کار می رود. اگر امکان خرید اره میزی ندارید، به عنوان گزینه دوم می توانید به این دستگاه فکر کنید. به حدی گستره کار با این دستگاه زیاد هست که در آیچوب ویدئویی در مورد کاربرد های این ابزار منتشر کرده ایم. پیشنهاد می کنیم این ویدئو جذاب را از دست ندهید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.